Alexis Serrano Méndez (1982) és llicenciat en història per la Universitat de Barcelona, graduat superior en arxivística i gestió documental i postgraduat en gestió de documents electrònics per l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió Documental de la Universitat Autònoma de Barcelona. És tècnic superior arxiver del cos d’arxivers de la Generalitat de Catalunya i director de l’Arxiu Comarcal del Maresme. Exerceix de professor a la Facultat d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes Antoni Gaudí de l’Ateneu Universitari de Sant Pacià i és president del Centre d’Estudis Vilassarencs. És autor i coautor de diversos llibres de divulgació històrica, així com d’articles i comunicacions a congressos, jornades i col·loquis. Dirigeix Singladures, Revista d’Història i Patrimoni Cultural de Vilassar de Mar i el Maresme, i la col·lecció «Documents i Estudis Maresmencs». A més, forma part del consell de redacció de la prestigiosa revista Analecta Sacra Tarraconensia. Són obres seves Crònica d’un rectorat, Joan Roig i Ramoneda 1916-1957 (2006); L’Abans, recull gràfic de Vilassar de Mar 1852-1965 (2009); 1001 Curiositats del Maresme (2014); Mataró Barroc (2015); Els resistents catalans (2015); Patriotes (2017) i Vilassar de Mar desaparegut (2018). Ha coordinat i publicat treballs amb diversos autors: L’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena (2019) i Autobiografia de Mataró (2019). (Facebook: @acmaresme; Twitter: @acmaresme)
«“Mataró: persones i carrer(e)s”, una experiència col·laborativa de l’Arxiu Comarcal del Maresme a partir de fotografies esportives»
Comunicació relativa a l’exposició i taller d’identificació de fotografies duta a terme a partir del fons «Fotografia Carreras» entre els dies 7 de setembre i 21 d’octubre de 2018. L’experiència va servir per millorar la descripció de moltes fotografies anònimes i propiciar l’edició d’un catàleg amb les aportacions dels assistents a l’exposició-taller. Atesa la vinculació dels fotògrafs de la saga Carreras amb el món de l’esport local de la capital del Maresme, el fons presenta milers de fotografies relatives a futbol, bàsquet, atletisme, ciclisme… L’experiència sovint ha estat considerada un crowdsourcing (‘proveïment participatiu’) per bé que caldria categoritzar-la més aviat com una activitat adreçada al crowd wisdom (‘saviesa col·lectiva’).